söndag 22 augusti 2010

Fin helg

Det har varit en sådan där bra helg. Ni vet en sån som är innehållsrik av både det ena och det andra och man känner sig nöjd och belåten. Mathias har passat på att sätta upp ett skorstensskydd. Eftersom vi inte eldar i skorstenen då vi har bergvärme sedan 2 år så behövde den lite kärlek och fick en fin hatt. Min flitiga karl har även satt i den fina dörren i verandan som jag köpte i juli. Bort med den förskräckligt fula blå och in med den fina vita dörren med nio rutor. Ljuvligt! Lite ömhet och färg på den så kommer verandan bli som vi vill. Den ska även bli vit inuti, så småning om. Jag är ju i målartagen så det är väl bäst att jag fortsätter. Har målat vardagsrumsbordet med 3 strykningar och nu står det på sin plats i väntan på en vaxstrykning.

Vi har klarat av lilla kusin Idas dop i Amsbergs kapell idag. Hon skötte sig exemplariskt utan ett endaste gnäll. Hon log åt prästen och nafsade på dopklänningen. Fika efteråt i församlingshemmet med presentutdelning. Vi gav ett silverhalsband med en liten änglaberlock i. Fint! Då fick vi också veta att det vankas bröllop nästa sommar mellan Mathias bror Martin och hans Clara. Jättemysigt och de är verkligen fina ihop. Nu på kvällen har vi ätit egen Thai som denna gång verkligen var lyckad. När Mathias såg till att busfröet kom i säng trampade jag till skogs och håvade in en kantarellskörd till kvällsmackan. Men jag är bra ormrädd sedan vi sist såg en läskig en solandes i skogen. Usch..

Jag har placerat om blommorna i landet på framsidan. Det känns nog ändå allra bäst. Det har blivit lite bättre ordning nu. Om allt vill som jag vill till nästa år vill säga. Min kära mor förser mig med många fina plantor och de tar sig så fint. Jag har fått Blågull, blå Näva, vit Isop i våras som jag nu delat och sorterat ut. De får dela rabatt med vit Näva, Riddarsporrar vita och blå, Nejlikrot och Lavendel. Det blir spännande att se nästa sommar. Jag knyckte även frön från en liten vit söt blomma av syster A. De blommar så fint på sensommaren men jag kan inte minnas just nu vad den heter. Jag tänkte fröså några direkt i landet sedan sparar jag några att driva upp i vår.

Nu ska jag göra en kantarellsmörgås. Mmm
Ha en fortsatt trevlig söndag. Kram L

Inga kommentarer: