onsdag 15 december 2010

Alena med snuvig prins

Här i mörkrets vrå sitter jag och knåpar. Jag är hemma och vabar Mille som har feber och snuva. Just nu snusar han i soffan en stund, Har passat på att jobba lite men jag har nog mest ställt till det för bästa kollegan, jag som trodde motsatsen.

I måndags var det Luciafirande på dagis på tapeten och alla barnen sjöng och var underbart söta. Jag hade förstås svårt att hålla tårarna borta. Mille var tomtenisse men hade nog gärna varit Lucia helst. Fröknarna bjöd på lussefika efteråt och det var hur mysigt som helst.


Fina lussefisar


Med en liten vissen tomtenisse slappade jag i soffan på kvällen. M är i Uppsala och snickrar troligtvis hela veckan. Jättetrist och läskigt i mörkret för mig, för jag är nämligen himla mörkrädd. Tur man mer än gärna får sällskap av Millen och katterna i sängen. En måndagnatt full av feberfrossa och oro. Nu är han däremot piggare och farfar har barnvaktat lite idag då jag hade tid hos barnmorskan. Första kollen sedan glukosbelastningen i vecka 15-16 någongång. Härligt att få veta att mina och bebisens värden är bra. 140 i hjärtslag på lillfis i magen, precis som storfis hade. Så nog är det en grabb allt! Men man måste vakta sin tunga när man pratar med farfar. Han vill nämligen inte veta vad det är för sort minsann. Så det är himla svårt att inte bara babbla på utan vi måste tänka till varje gång.

Vi var på julbord i Romme med Maria och Micke förra veckan. M och Maria visste inte alls vart de skulle och Marias min när vi dök upp i Solbacka var oslagbar. Vi lämnade av Mille hos världens bästa farmor som passade barnen och styrde kosan mot Romme Alpin (en 2:a gång för mig) Ovetandes trode de att vi skulle till Ulvshyttan och äta men tji fick de när vi hamnade i bandvagn upp mot toppstugan. Väldigt fint julbord med mycket gott och mysigt hade vi förstås.

Micke & Maria åker bandvagn



Kärleken satt fram och kände sig hemmastadd. Cruisade nämligen runt i dessa i lumpen.

Vi har även varit med och döpt Jessica och Mårtens lilla Wiktor i Svärdsjö kyrka. Väldigt fint dop och lättsamt. Barnen fick vara framme med prästen och se när Wiktor fick vatten på huvudet. Gott med smörgåstårta och fika efteråt i församlingshemmet.


Spännande
.

Prästen fick hjälp med Välsignelsen


Nu ska jag fixa till en Risotto. Det var längesedan jag gjorde en sådan. Vi får passa på när pappan är på villovägar. Det hör inte till hans favoriter med grönt i maten nämligen.

Men först ska jag gå och tända några lampor! Och även piffa till med lite granris och ljus i kronan och toaletten ska få sig lite sköndoftande värmeljus a la hängmoj.
.
Wiiii min snickarMatte kommer hem redan ikväll! 18.15

2 kommentarer:

Jessica sa...

Tack för att ni kom och hjälpte till med välsingnelsen! Kärlek till er!

Anonym sa...

...och idag kommer pappan hem igen:) Ha en bra dag trots den lille nissens feber.

Kram maddur